דלקת אשכים

דלקת אשכיםדלקת אשכים היא דלקת באשך אחד או בשניהם, הנגרמת בדרך כלל באמצעות זיהום. היא עלולה להיגרם כתוצאה מהתפשטות חיידקים דרך הדם, הממוקמים באזורים אחרים בגוף, ועלולה אף להיות התקדמות של דלקת יותרת האשך, שהיא דלקת הצינור שנושא את הזרע מהאשכים.

גורמי דלקת אשכים

חיידקים ווירוסים עלולים לגרום לדלקת אשכים. החיידקים שגורמים לדלקת כוללים בדרך כלל חיידקים מסוג סטרפטוקוקוס. גם דלקת הערמונית, ודלקת יותרת האשך, שהיא דלקת המתרחשת בצינור בצד האחורי של האשך, עלולות להתרחש בשילוב עם דלקת אשכים.

חיידקים הגורמים למחלות המועברות באמצעות מגע מיני (STD), כגון זיבה, כלמידיה ועגבת, עלולים לגרום לדלקת אשכים בקרב גברים פעילים מינית, בדרך כלל בין הגילאים 19-35. גבר עלול להיות בסיכון לדלקת זו אם הוא פעיל מינית עם פרטנרים מיניים מרובים, או שהוא מעורב בהתנהגויות המאופיינות בסיכון מיני גבוה כגון קיום יחסי מין שאינם מוגנים, אם לבן או בת הזוג המיניים שלו יש מחלת מין, או אם לו עצמו קיימת היסטוריה של מחלות מין.

גם הנגיף שגורם לחזרת, מחלה הנפוצה בקרב ילדים צעירים, עלול לגרום לדלקת אשכים, והיא מתחילה כשישה ימים לאחר פרוץ מחלת החזרת. שליש מהבנים עם חזרת יפתחו דלקת אשכים ובסופו של דבר מצב שנקרא ניוון אשכים (התכווצות האשכים). מסיבה זו, קריטי שכל הבנים יקבלו את הזריקות המגנות עליהן מפני מחלת הילדות של חזרת. גבר עלול להיות בסיכון לדלקת אשכים, שאינה מועברת כתוצאה ממגע מיני, אם לא קיבל חיסון מתאים נגד חזרת,  אם הוא סובל מדלקות בדרכי השתן, והוא מבוגר יותר מגיל 45, או שאם הוא מטופל בקטטר לעיתים קרובות.

תסמיני דלקת האשכים

בדלקת זו מתרחשת התפרצות מהירה של כאב באחד או בשני האשכים, אשר עלולה להתפשט למפשעה. אחד או שני האשכים עלולים להיות נפוחים, אדומים או סגולים. תסמינים נוספים כולים 'תחושת קשיות' באשך הנפוח; דם בנוזל הזרע; חום גבוה, בחילות, הקאות, כאבים במתן שתן, או כאב ממאמץ בפעולת מעיים, כאבים במפשעה, כאבים בעת קיום יחסי מין, ותחושה כללית של חולי.

דלקת האשכים גורמת לכאב ונפיחות מקומיים באזור האשכים בין יום למספר ימים. אם הכאבים נמשכים במשך תקופה ארוכה יותר, מדובר במצב של זיהום המערב את כל האשך. יתכנו גם תסמיני כאב אפשרי או תחושת צריבה לפני או לאחר הטלת שתן והפרשות פין.

אבחון ובדיקות – הרופא יבצע סדרת בדיקות אבחון הכוללות אולטרסאונד של האשך או שני האשכים המודלקים, על מנת לקבוע את ההבדל בין דלקת אשכים לבי מצב אחר או סיכונים רפואיים אחרים. בדיקה נוספת היא בדיקה רקטלית הבודקת מצב של זיהום, והיא הכרחית היות וטיפול אנטיביוטי משמש לתקופת זמן ארוכה יותר, אם הזיהום כרוך בערמונית. דגימת שתן בודקת קיום מחלות מין וחיידקים אחרים אשר עשויים להיות אחראים לזיהום. בדיקת דם לאיתור איידס ועגבת מתבצעת אם הדלקת נחשדת כתוצאה ממגע מיני.

טיפול ביתי לדלקת האשכים

טיפול ביתי, בשילוב עם טיפול רפואי נכון, משפר את תסמיני דלקת האשכים. תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידיות (NSAIDs), דוגמת אדוויל, נפרוקסן או אקמול מקלות על הכאב. הרמת שק האשכים עם תחתונים הדוקים או תומך אתלטי, משפר את הנוחות.

גם החלת שקיות קרח מקלות על הכאב. אין להחיל את הקרח ישירות על העור, על מנת שלא לגרום לכוויות קור, אלא לעטוף את הקרח בבד ולהציבו על שק האשכים. יש להחיל את שקיות הקרח במשך רבע שעה עד עשרים דקות בכל פעם, מספר פעמים ביום, ביום הראשון והשני למחלה, על מנת להקל על הנפיחות והכאב.

טיפול רפואי לדלקת האשכים

רוב מקרי הדלקת כרוכים בטיפול אנטיביוטי, שהכרחי לריפוי הזיהום ומניעת התפשטותו. ברוב המקרים, נרשמת אנטיביוטיקה למשך עשרה ימים לפחות. צריכה ארוכה יותר נדרשת אם הדלקת משפיעה גם על הערמונית. אם המטופל סובל מחום גבוה, בחילות, הקאות או תחושת חולי מוגברת, עליו להגיע לבית החולים לשם קבלת עירוי אנטיביוטיקה.

דלקת האשכים הנובעת מחזרת מתנקה בטיפול של שלושה שבועות. גברים צעירים, הפעילים מבחינה מינית, צריכים לוודא כי כל הפרטנרים המיניים שלהם מטופלים. יש להשתמש בקונדום או להימנע מקיום יחסי מין עד שכל השותפים המיניים סיימו את הטיפול המלא באנטיביוטיקה, והם אינם סובלים עוד מהתסמינים.