ההבדל בין חולה לנשא איידס

ההבדל בין חולה לנשא איידס

ההבדל בין חולה לנשא איידסאיידס הוא מצב של תסמונת כשל חיסוני נרכש. המחלה נגרמת באמצעות וירוס הנקרא HIV, נגיף כשל חיסוני, והיא משנה את המערכת החיסונית באופן שגורם לחולים להיות הרבה יותר פגיעים לזיהומים ומחלות. הרגישות מחמירה ככל שהמחלה מתקדמת.

הנגיף נמצא בנוזלי הגוף של אדם נגוע, בזרע, בנוזלי נרתיק, בדם ובחלב אם, והוא מועבר מאדם אחד למשנהו באמצעות מגע של דם בדם ומגע מיני. בנוסף, נשים הרות נגועות יכולות להעביר איידס לעובר במהלך ההיריון, במהלך הלידה ובמצעות הנקה. בנוסף יכול הנגיף לעבור בדרכים רבות כגון יחסי מין בחדירה לנרתיק, מין אוראלי, מין אנאלי, עירוי דם ושימוש במזרקים מזוהמים.

נשיאת הווירוס והתפרצות המחלה הם שני מצבים שונים. אנשים נשאים הם אנשים שנדבקו ב-HIV. כתוצאה מכך, הם עלולים לפתח בהמשך את המחלה. נכון להיום לא קיימת תרופה לאיידס, אך הטיפולים עשויים להאט את המחלה, וחלק מהאנשים הנשאים יכולים לחיות חיים ארוכים ובריאים יחסית.

ההבדל בין נשא איידס לחולה איידס

HIV הוא הנגיף התוקף את תאי ה-T  במערכת החיסונית. מחלת האיידס עצמה היא תסמונת המופיעה בשלבים המתקדמים של ההידבקות. בעוד ש-HIV הוא נגיף, מחלת איידס היא מצב רפואי. זיהום HIV גורם להתפתחות איידס, אך אדם יכול להיות נגוע באיידס מבלי לפתח את המחלה. לא טיפול, הזיהום יתקדם ובסופו של דבר יתפתח לאיידס ברוב המכריע של המקרים.

בדיקות HIV מזהות את השלבים המוקדמים של הזיהום, והמטופל יכול לקבל תרופות מניעה שיאטו את הקצב בו משתכפל הווירוס, ולעכב את תחילת המחלה.

הגורמים לאיידס או לנשיאת איידס

HIV הוא ווירוס המדביק את האיברים החיוניים של מערכת החיסון. בהיעדר טיפול תרופתי, מתקדמת המחלה. קצב ההתקדמות של המחלה משתנה מאוד בין אדם לאדם ותלוי בגורמים רבים כגון גיל, יכולת הגוף להתגונן מפני הנגיף, גישה לטיפול רפואי, נשאות של זיהומים שונים, ותורשה גנטית של האדם הנגוע. הנגיף יכול להיגרם כתוצאה ממצבים שונים:

העברה באמצעות מגע מיני – ההידבקות יכולה להתרחש באמצעות מגע מיני עם הפרשות נגועות כגון מהקרום הרירי של פי הטבעת, איברי המין או הפה. ההידבקות עשויה להתרחש בעת קיום יחסי מין שאינם מוגנים, כולל חדירה לנרתיק, מין אוראלי ואנאלי או שיתוף בצעצועי מין עם אדם נגוע.

במהלך הלידה – אם יכולה להעביר את הזיהום לתינוק במהלך הלידה, ההיריון ואף באמצעות ההנקה.

העברת דם – הסיכון להעברת נגיף האיידס במצעות עירוי דם נמוכה כיום הודות להקרנות ואמצעי זהירות קפדניים. בקרב משתמשים בסמים, שיתוף ושימוש חוזר במזרקים מזוהמים בדם נגוע איידס, הוא מסוכן ביותר. אנשים שנותנים ומקבלים קעקועים או פירסינג, צריכים להקפיד הקפדה חמורה על אמצעי זהירות.

התסמינים של איידס או נשיאת איידס

ברוב המקרים, תסמיני האיידס הם תוצאת זיהומים הנגרמים באמצעות חיידקים, וירוסים, פטריות וטפילים. תנאים אלו בדרך כלל אינם מתפתחים אצל אנשים עם מערכת חיסונית בריאה, המגנה על הגוף מפני זיהומים.

תסמיני נשיאת איידס

אנשים רבים הנושאים את הנגיף אינם חווים תסמינים במשך מספר שנים. אחרים עלולים לפתח תסמינים דמויי שפעת, בדרך כלל מספר שבועות לאחר ההידבקות בווירוס והם נמשכים כחודש. התסמינים המוקדמים עשויים לכלול:

• חום
  • צמרמורות
  • כאבי פרקים
  • כאבי שרירים
  • כאב גרון
  • הזעות לילה
  • בלוטות מוגדלות
  • פריחה אדומה
  • עייפות וחולשה
  • ירידה במשקל.

הידבקות ב-HIV ללא תסמינים

במקרים רבים, לאחר שהתסמינים הראשונים נעלמים, לא יופיעו תסמינים נוספים במשך שנים רבות. במהלך תקופה זו, הנגיף מתפתח ופוגע במערכת החיסונית והתהליך עלול להימשך עד עשר שנים. האדם הנשא לא יחווה כל תסמינים, הוא ירגיש טוב וייראה בריא.

שלבים מתקדמים של איידס

אם אדם נשא אינו מטפל כראוי במצב, הנגיף מחליש את היכולת להילחם בזיהום ומתרחשת פגיעות למחלות קשות. שלב זה של הזיהום ידוע כאיידס.

הסימנים והתסמינים של איידס במצב מתקדם עשויים לכלול:

• ראייה מטושטשת
  • שלשולים מתמשכים או כרוניים
  • שיעול יבש
  • חום גבוה שנמשך מספר שבועות
  • הזעות לילה
  • עייפות קבועה
  • קוצר נשימה
  • מצב של בלוטות נפוחות במשך מספר שבועות
  • ירידה במשקל
  • כתמים לבנים על הלשון או בתוך הפה.

מיתוסים נפוצים

קיימת דעות מוטעות רבות לגבי נשאות איידס ומחלת האיידס. הנגיף אינו יכול לעבור בתנאים הבאים:

• לחיצת ידיים
  • חיבוק
  • נשיקות קלות ללא העברת רוק
  • התעטשויות
  • מגע של עור בעור, להבדיל ממגע מיני המאופיין בחדירה
  • שימוש באותה אסלה
  • שיתוף מגבות או סכו"ם
  • החייאת פה לפה
  • או כל מגע מזדמן אחר שאינו מאופיין בהעברת רוק או נוזלי גוף.

ראו עוד בנושא בדיקות איידס:

בדיקת קומבו

בדיקת רוק